KALAU SUKA..

Sunday, February 19, 2012

tolong lah jangan jadi stereotaip sangat.

salam..
pertama sekali, sebelum nak membebel tentang stereotype ni,kita bagi huraian dia dahulu..
menurut kamus 'Wikipedia'  edisi bahasa melayu:

'Stereotaip ialah suatu tanggapan atau pemikiran yang ditetapkan terhadap sesetengah jenis orang atau benda tetapi seringkali tidak benar di dalam realiti.'

manakala edisi bahasa inggeris mengtakrifkan stereotype sebagai:

'A stereotype is a popular belief about specific types of individuals. The concepts of "stereotype" and "prejudice" are often confused with many other different meanings. Stereotypes are standardized and simplified conceptions of groups based on some prior assumptions. Another name for stereotyping is bias.'

Untuk memudahkan pemahaman kita bersama, saya jelaskan maksud stereotype yang saya faham.

'Kamu nampak seorang lelaki yang sedang memandu kereta Mercedes-benz jadi kamu katakan bahawa dia adalah seorang yang kaya.. padahal kamu tidak tahu mungkin kereta itu adalah kereta 'tuan'nya..'

jadi moralnya disini, jangan menilai seseorang dari luarannya sahaja.
bak kata pepatah omputih tue.. 'Don't judge a book by its cover'.

Allah tidak menilai dari rupa, penampilan luar  kerana semunya ciptaan Allah. Tapi Allah melihat dan menilai lubuk hati kita. 


"Wahai manusia! Sungguh, Kami telah menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sungguh, yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti."

(al-Hujuraat: 13)


12 5 insan yang sudi meluahkan perasaan:

kipas koyak said...

dont judge book by its cover...

Jangan ingat orang yang tudung labuh tahu semua pasal agama.

Jangan ingat orang yang selalu pos pasal resepi terer masak,ntah2 buat cucur pun fail.Haha.

dah lama nak buat tajuk ni dalam blog.Tapi takut ada yang terasa.....

Shahazrin said...

wow.. bagus entri nie, saya suka... nampak remeh bagi setengah orang... tapi kadang2, takut salah nilai..

KizZ said...

Aah,betul tu..yang paling penting, Always be positive,,think positive!

nur chahaya Abadiey said...

@kipas koyak - maaf larh kalu ad yg terasakan..just utk ingtn diri sdri jgk..kadg2 sy pon bias jugak..

@shahazrin - terima kasih..btoll..sesuatu yg remeh pon xelok klu diambil mudh je..


@kiz : btoll tue.. :D

PandaBear said...

menarik entri kmu ni=)

Wallahua'lam said...

as salam..
alhamdulillah..
yang penting, jangan berburuk sangka ;)

nur chahaya Abadiey said...

pandabear : Alhamdulillah..terima kasih..

pakcik: btoll,xbek berburuk sgka..:)

dyabunga said...

bg dya skrg ni ramai yg streotaip..

Woofer Storm said...

sy takkan nilai diri blog ni..ehheh

~slmt mlm...

Mr X said...
This comment has been removed by the author.
Mr X said...

hah btol la.. lagi baik kita nilai diri kita sendiri kan hehehe..

http://thisisnotthexxx.blogspot.com/2012/02/jom-setup-studio-rakaman-sendiri-di.html

SiLabiLabi said...

kadang2 orang saja nak propa je kan..

Orang lain tengok Iklan pun dapat duit [KLIK SINI]

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

lain2 untuk dibaca :

..