KALAU SUKA..

Friday, February 3, 2012

Istimewanya Jumaat + Cabaran utama seorang surirumah sepenuh masa...

salam..

Diam tak diam hari ni sudah sampai ke hari Jumaat..Penghulu segala hari.. Cepat nye larh masa berlalu. Macam baru semalam rasanya nur masih berada di kampus  menghadap assignments, tests , quizzes ,presentations,.........

Bila dah bercuti nie rasa rindu pulak dengan kesibukan suasana kat kampus.. bosan pulak duduk dekat rumah tanpa buat apa-apa.. ada jugak kawan2 yang tanya 'Kenapa larh tak bekerja??'.. jawapan yang biasa - nak rehat puas2 lagipon cuti sebulan saje.. nak kerja pon belom tentu dapat gaji..:D 

Maka jadi larh Nur Pembantu rumah tak bertauliah.... Baru nie keluar jemur kaen kat ampaian,terserampak dengan mak cik cleaner yang tengah cuci belakang rumah. Dia tegur ' eh-ada balik rupanya,.cuti yer'.. senyum dan angguk kepala..hehe.. nampak sangat tak keluar rumah..ea larh..sejak cuti asyik duduk dalam rumah jer..menghadap laptop @ tv.. ishh2..ishh apa nak jadi larh kan.. 

Tapi satu yang nur pasti bila dah duduk rumah nie cabaran terbesar adalah untuk MEMIKIRKAN MENU APA YANG NAK DIMASAK HARI INI.. Hari2 kene perah otak nak masak apa larh untuk ayah dan adik2 nur kat rumah....sakit kepala kot..rasa2 ini larh cabaran kan kalau jadi suri rumah sepenuh masa.. blom ada anak2 kecil lagi.. kalau ada...haaa..lagi masak larhhhh... 


p/s : ada ker bloggers yg menjdi surirumah sepenuh masa melainkan  incik Ben  ? opss beliau surarumah rupanya..agak2 incik ben masak x? hehe



sedikit perkongsian untuk hari jumaat : ~ istimewanya Jumaat :


sumber incik google.com

Jumaat dikhabarkan sebagai hari yang istimewa dan mulia. Pada hari Jumaat berlakunya lima peristiwa yang penting, iaitu

1) Allah ciptakan Adam ,

2) Allah turunkan Nabi Adam ke bumi,

3) Allah mematikan Nabi Adam,

4) Pada hari itu juga ada satu saat yang tidak ada seorang hamba pun yang memohon sesuatu, kecuali Allah 
 akan perkenankan permohonannya, selagi ia tidak meminta sesuatu yang haram.

5) Pada hari itu juga akan terjadinya hari kiamat. Tidak ada satu malaikat pun, sekalipun yang amat dekat kedudukannya di sisi Allah, langit, bumi, angin, gunung, juga lautan, melainkan kesemuanya memohon belas kasihan pada hari tersebut.

( Riwayat Hadis Muslim)



9 5 insan yang sudi meluahkan perasaan:

maszull said...

assalamualaikum Nur...nice n3 ni n mama mohon nak sharekan dgn kekawan semua yer...:)

ieda79 said...

assalamualaikum....1st time nak komen kat n3 nur ;)

spt yg nur kata,memang sangat mencabar jadi surirumah sepenuh masa ...antaranya tentang menu yg nak dimasak(terutama org mcm k.ida yg tak berapa pandai msk ni :)sebelum tiba hari ini,mlm sblm tidur dah mula memikir nak msk menu apa utk keluarga..3org ank+suami.. dah mcm2 selera dia org nak dilayan..sabar jelah.

nur chahaya said...

@mama : sila kan mama.. :)

@kak ida : btoll tue..nur pon sama..wlau blik cuti skali skala memg ini larh keje nye..masak n pk nk mask ap..hehe

Hanif said...

Rajin nya...bagus anak mak ni...hahahaha.

miss daya said...

ok cabaran yg bekerja lak: esok nk beli menu ape? hikhik :-P

~Ain Rosli~ said...

mmg mencabar tul yg tu...
silap2 ulang menu sama....
hahahahahahaha....

nur chahaya abadiey said...

@hanif : hehehe..puji ker perli tue???


@miss daya : hehehe..hari2 bli lauk sama boleh ker??

@ain : hahaha..tept skali larh tue :)

jal said...

hari jumaat adalah hari yang sempurna untuk semua umat islam insyallah
jal datang visit balik kat sini

nur chahaya abadiey said...

@thankz jal :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

lain2 untuk dibaca :

..