KALAU SUKA..

Friday, February 17, 2012

RENUNGAN JUMAAT - kisah si pohon EPAL.

Suatu masa dahulu, terdapat sebatang pokok epal yang amat besar. Seorang kanak-kanak lelaki begitu gemar bermain-main di sekitar pokok epal ini setiap hari. Dia memanjat pokok tersebut, memetik serta memakan epal   sepuas-puas hatinya, dan adakalanya dia berehat lalu terlelap di perdu pokok epal tersebut. Budak lelaki tersebut begitu menyayangi tempat permainannya. Pokok epal itu juga menyukai budak tersebut.

Masa berlalu... budak lelaki itu sudah besar dan menjadi seorang remaja. Dia tidak lagi menghabiskan masanya setiap hari bermain di sekitar pokok epal tersebut. Namun begitu, suatu hari dia datang kepada pokok epal tersebut dengan wajah yang sedih. "Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu.

 "Aku bukan lagi kanak-kanak, aku tidak lagi gemar bermain dengan engkau," jawab budak remaja itu. "Aku mahukan permainan. Aku perlukan wang untuk membelinya," tambah budak remaja itu dengan nada yang sedih. Lalu pokok epal itu berkata, "Kalau begitu, petiklah epal-epal yang ada padaku. Jualkannya untuk mendapatkan wang. Dengan itu, kau dapat membeli permainan yang kau inginkan." Budak remaja itu dengan gembiranya memetik semua epal di pokok itu dan pergi dari situ. Dia tidak kembali lagi selepas itu. Pokok epal itu merasa sedih.

 Masa berlalu...
Suatu hari, budak remaja itu kembali. Dia semakin dewasa. Pokok epal itu merasa gembira. "Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Aku tiada masa untuk bermain. Aku terpaksa bekerja untuk mendapatkan wang. 

Aku ingin membina rumah sebagai tempat perlindungan untuk keluargaku. Bolehkah kau menolongku?" Tanya budak itu. "Maafkan aku. Aku tidak mempunyai rumah. Tetapi kau boleh memotong dahan-dahanku yang besar ini dan kau buatlah rumah daripadanya." Pokok epal itu memberikan cadangan. Lalu, budak yang semakin dewasa itu memotong kesemua dahan pokok epal itu dan pergi dengan gembiranya. Pokok epal itu pun tumpang gembira tetapi kemudiannya merasa sedih kerana budak itu tidak kembali lagi selepas itu.

Suatu hari yang panas, seorang lelaki datang menemui pokok epal itu. Dia sebenarnya adalah budak lelaki yang pernah bermain-main dengan pokok epal itu. Dia telah matang dan dewasa. "Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Maafkan aku, tetapi aku bukan lagi budak lelaki yang suka bermain-main di sekitarmu.

 Aku sudah dewasa. Aku mempunyai cita-cita untuk belayar. Malangnya, aku tidak mempunyai bot. Bolehkah kau menolongku?" tanya lelaki itu. "Aku tidak mempunyai bot untuk diberikan kepada kau. Tetapi kau boleh memotong batang pokok ini untuk dijadikan bot. Kau akan dapat belayar dengan gembira," cadang pokok epal itu. Lelaki itu merasa amat gembira dan menebang batang pokok epal itu. Dia kemudiannya pergi dari situ dengan gembiranya dan tidak kembali lagi selepas itu.

Namun begitu, pada suatu hari, seorang lelaki yang semakin dimamah usia, datang menuju pokok epal itu. Dia adalah budak lelaki yang pernah bermain di sekitar pokok epal itu. "Maafkan aku. Aku tidak ada apa-apa lagi nak diberikan kepada kau. Aku sudah memberikan buahku untuk kau jual, dahanku untuk kau buat rumah, batangku untuk kau buat bot. Aku hanya ada tunggul dengan akar yang hampir mati..." kata pokok epal itu dengan nada pilu.

 "Aku tidak mahu epalmu kerana aku sudah tiada bergigi untuk memakannya, aku tidak mahu dahanmu kerana aku sudah tua untuk memotongnya, aku tidak mahu batang pokokmu kerana aku berupaya untuk belayar lagi, aku merasa penat dan ingin berehat," jawab lelaki tua itu. "Jika begitu, berehatlah di perduku," cadang pokok epal itu. Lalu lelaki tua itu duduk berehat di perdu pokok epal itu dan berehat. Mereka berdua menangis kegembiraan.

Cerita ini sengaja dipaparkan untuk mengajak para remaja berfikir tentang pengajaran di sebalik cerita tersebut. Sebenarnya, pokok epal yang dimaksudkan di dalam cerita itu adalah kedua-dua ibu bapa kita. Bila kita masih muda, kita suka bermain dengan mereka. Ketika kita meningkat remaja, kita perlukan bantuan mereka untuk meneruskan hidup. Kita tinggalkan mereka, dan hanya kembali meminta pertolongan apabila kita di dalam kesusahan. Namun begitu, mereka tetap menolong kita dan melakukan apa sahaja asalkan kita bahagia dan gembira dalam hidup. Anda mungkin terfikir bahawa budak lelaki itu bersikap kejam terhadap pokok epal itu, tetapi fikirkanlah, itu hakikatnya bagaimana kebanyakan anak-anak masa kini melayan ibu bapa mereka. Hargailah jasa ibu bapa kepada kita. Jangan hanya kita menghargai mereka semasa menyambut hari ibu dan hari bapa setiap tahun. 

tahniah kerana habis bace yer :)
maaf untuk entry yang panjang nie.
sekadar renungan..untuk awak,saya,dan mereka.. :D


14 5 insan yang sudi meluahkan perasaan:

mystery boy said...

pengorbanan mak dan abah, . . . . . . . . . . bile fikiran dah makin matang sejak masuk alam pekerjaan dulu, baru nampak semua pengorbanan diorang, . . . . . . alhamdulillah sempat masuk alam pekerjaan, . . . . dapat tahu susahnye cari rezeki, . . . :)

nur chahaya abadiey said...

-mystery boy-ALhamdulillah.. syukur..:D Lepas ni boleh larh berbakti pulak kt mak abah yer.. :)
nur xkeje lg,tp thu mcm mne susahnye nk cri rezki..

maszull said...

assalamualaikum...pengorbanan yg tidak dapt dibalas ngan wang ringgit saja tetapi beriknlah kasih sayang pd kedua2nya...:)

nur chahaya abadiey said...

wasalam.btoll tue mama.. instead, jaga mereka memg xkan mampu untuk dibalas..terlalu byk...

syafiqakarim said...

betul la :')
ibu bapa je sanggup sama kita susah
senang.harap nya kita tak lupa mereka
dan balas jasa mereka :)

Mishter Izwän said...

penuh mkne cerita ni, kita memerlukan smse ada mslh, itulah pengorbanan ibu bapa, snggup beri apa saja untuk melihat anak2 kite gembira,

nur chahaya Abadiey said...

syafiqah n mishter izwan :yup..btoll tue..

Reena said...

Alhamdulilah semoga menjadi pengajaran untuk kita semua :')

nur chahaya Abadiey said...

@reena : Alhamdulillah..insyaAllah..

X Lupa Dot Com said...

Anak-anak zaman sekarang mana ada masa untuk org tua...
sibuk 24 jam....siang kerja..mlm dangdut/disko...

senang2..hantar jer parents kat rumah org tua..

nur chahaya abadiey said...

xlupa : erm..sedih sgt kalu mcm tue..sptutnye tyme2 dah bekerja ni larh masa nk berkhidmat utk org tua..
apa larh nk dikejr ngn keseronokn dunia yg sia2 tue..yg byk mendtg kn keburukan... merosak akhlak n akidah..huhuuh..
smoga kita dijauhkanlarh dr pkra2 mcm tue..insyaALLAH..Amin..

SiLabiLabi said...

wahhh.. pokok epal boleh bercakap :P

Orang lain tengok Iklan pun dapat duit [KLIK SINI]

johorean boy said...

same-same akak, . . :D . . . . akak umur berape ni ?

iyan shazlind said...

sedihnya baca ni...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

lain2 untuk dibaca :

..