KALAU SUKA..

Sunday, February 26, 2012

doa jodoh.

salam.


sedang duk belek2 fb tadi..tiba2 jumpa video tentang doa jodoh..tapi ade sedikit kepelikan bila dengar..dan maafkan saya kerana saya gelak gulink2  kerana video nie..aduhai..tak sangka sungguh..

ada yang dah tengok?? kalu belom..leh la tengok kat bawah nie..


Tujuan nur buat entry ni bukan larh untuk mempersendakan doa ni..Tapi nur rasa seolah2 ia adalah doa yang tidak berapa sesuai sangat..

Kita sendiri tahu kan..bahawa kita berdoa meminta sesuatu dari Allah.. maka guna larh ayat2 yang sesuai..Contoh : seperti mana kalau kita nak mohon pekerjaan, kena buat surat rasmi larh, pergi temuduga secara formal dan bercakap juga perlu beretika.. macam tue jugak larh kita  perlu buat nak berdoa..nak memohon sesuatu dari DIA..PENCIPTA kita..

Minta larh sesuatu yang baek bukan untuk diri kita sahaja tetapi untuk orang2 sekeliling kita..jangan sesekali kita menjadi terlalu pentingkan diri.. 
dan redha larh disetiap ketentuanNya.

Al-Quran memaparkan banyak ayat, antaranya firman Allah (mafhumnya): 

“ berdoalah kepada-Ku, niscaya akan kuperkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri  dari menyembah-Ku (berdoa kepada Ku) akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina dina.” 
 (Surah al-Ghafir, ayat 60)

Satu perkara yang kita sentiasa perlu ingat.. Doa adalah senjata bagi orang mukmin. Mereka yang enggan berdoa kepada Allah, adalah orang yang bongkak... 

“Jangan lah pandangan mata kamu terpesona melihat perhiasan kehidupan (yang Kami beri kepada orang2 kafir) yang menjadi ujian padanya. Dan rezeki kurniaan daripada Tuhanmu (Allah) itulah lebih baik dan kekal(balasan Syurga). Dan suruhlah /arahkan ahlimu (keluarga dan anak2 serta org terdekat) mengerjakan solat, dan bersabarlah kamu atas perkara itu. Tidak lah Kami minta rezeki dari mu, tetapi Kamilah (Allah) yang mengurniakan rezeqi kepadamu dan akibat kesudahan baik itu adalah bagi mereka yang bertaqwa.
(surah Toha : ayat 131-132)


Wallahualam..ada salah silap harap ditegur yer..




8 5 insan yang sudi meluahkan perasaan:

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

tu diaaa...doa jdoh..hihi

nur chahaya abadiey said...

dila : hehe..sje nk share..mcm lawak smcm je doa dy..

Masz Sidek said...

hehehe... betul kata dila nak gelak dengar doa dia... jodoh pertemuan semua ditangan TUHAN... kalau dia bukan jodoh kita terimalah dgn hati terbuka dan redha...

nur chahaya abadiey said...

masz sidek : btoll tue.. :D Hehe

NurMisnan said...

setiap doa kita berlainan permintaannya kerana dia berdoa dari hatinya yang tulus untuk memiliki gadis tersebut.. tidak salah pun. Seperti kita jika inginkan sesuatu yang kita sangat2 ingin miliki, apa yang kita minta?

sekadar pandangan peribadi..

Wallahua'lam said...

as salam..
alhamdulillah..
pakcik suka entri ni ;)

tapi bila dah bertemu jodoh, nak mengekalkan komitmen dengan Allah, bertambah cabarannya..

:)

maaf lama tak masuk.
pakcik agak sibuk. siap entri, tertinggal. pasal yang entri pakcik tu, takde apa. jangan risau. pakcik tuju kat sesiapa yang ada sifat macam tu..
kan tak elok.. huhu

nur chahaya abadiey said...

wsalam..
btoll la tue pakcik..

xpe pakcik..blog kn optional je..hehe

erm..xsalah kn minx maaf..kdg2 kite xsdr slh kita.Alhamdulillah... thankz pkcik..

nur chahaya abadiey said...

nurmisnan : thanks sudi komen..xpe..xde org berhak utk menghalang pandgn peribadi msing2.. :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

lain2 untuk dibaca :

..