KALAU SUKA..

Sunday, January 15, 2012

tak semua mesej berantai itu palsu :)


Assalammu'alaikum saudaraku .
Baca jika anda ada masa untuk ALLAH. Bacalah sehingga habis. Saya hampir membuang email ini namun saya telah diberi keberkatan untuk membaca terus hingga ke penghujung. ALLAH , bila saya membaca e-mail ini, saya fikir saya tidak ada masa untuk ini... Lebih lebih lagi diwaktu kerja. Kemudian saya tersedar bahawa pemikiran semacam inilah yang .... Sebenarnya, menimbulkan pelbagai masalah di dunia ini Kita cuba menyimpan ALLAH di dalam MASJID pada hari Jumaat ....... Mungkin malam JUMAAT? Dan sewaktu solat MAGHRIB SAJA? Kita suka ALLAH pada masa kita sakit..... Dan sudah pasti waktu ada kematian... Walau bagaimanapun kita tidak ada masa atau ruang untuk ALLAH waktu bekerja atau bermain? Kerana... Kita merasakan diwaktu itu kita mampu dan sewajarnya mengurus sendiri tanpa bergantung padaNYA. Semoga ALLAH mengampuni aku kerana menyangka...... Bahawa nun di sana masih ada tempat dan waktu dimana ALLAH bukan lah yang paling utama dalam hidup ku. (nauzubillah) Kita sepatutnya senantiasa mengenang akan segala yang telah DIA berikan kepada kita. DIA telah memberikan segala-galanya kepada kita sebelum kita meminta. RENUNGKANLAH Sebarkan lah seandaianya ANDA BENAR-BENAR MENGHAYATI!!! Ya aku CINTA ALLAH Dia adalah sumber kewujudanku dan Penyelamatku IA lah yang menggerakkan ku setiap detik dan hari. TanpaNYA aku adalah HAMPAS yang tak berguna. Ini adalah ujian yang mudah. Kalau anda benar meyintai ALLAH dantidak berasa malu akan segala kebaikan yang telah diberi ALLAH kepada mu.... Kirimkan kepada orang . Sekarang!!! Anda ada masa kah untuk berbuat demikian? Pastikan anda scroll hingga ke penghabisan. Susah….... Senang Kenapa susah sangat nak sampaikan kebenaran? Kenapa mengantuk dalam MASJID tetapi sebaik saja selesai ceramah kita segar kembali? Kenapa mudah sekali membuang e-mail agama tetapi kita bangga mem 'forward' kanemail yang tak senonoh? Hadiah yang paling istemewa yang pernah kita terima. Solat adalah yang terbaik.... Tidak perlu bayaran , tetapi ganjaran lumayan. 

Notes: Tidak kah melucukan betapa mudahnya bagi manusia TIDAK Beriman PADA ALLAH setelah itu hairan kenapakah dunia ini menjadi neraka bagi mereka. Tidakkah melucukan bila seseorang berkata 'AKU BERIMAN PADA ALLAH' TETAPI SENTIASA MENGIKUT SYAITAN. (who, by the way, also 'believes' in ALLAH). Tidakkah melucukan bagaimana anda mampu hantar ribuan email lawak yang akhirnya tersebar bagai api yang tidak terkawal., tetapi bila anda hantar email mengenai ISLAM, ramai orang fikir 10 kali untuk berkongsi? Tidakkah melucukan bagaimana bila anda mula menghantar mesej ini anda tidak akan menghantar kepada semua rakan anda kerana memikirkan apa tanggapan mereka terhadap anda atau anda tak pasti samaada mereka suka atau tidak?. Tidakkah melucukan bagaimana anda merasa risau akan tanggapan orang kepada saya lebih dari tanggapan ALLAH terhadap anda.

 aku manusia biasa..
sumber 'mukabukuku'

18 5 insan yang sudi meluahkan perasaan:

~Ain Rosli~ said...

panjang nye!!!

nur chahaya abadiey said...

bacelarhh..kejap je tue..hehe @nur ain rosli

~ Blog Si G@dis Des@ ~ said...

huhu...btul...

nur chahaya abadiey said...

@ dila ... :)

Miss PIJAOSIX said...

Salam..

Dah bace pun sampai habis..

Eryati said...

dulu...selalu dpt mcm ni melalui pos (masa belum wujud FB) sekarang...terima dkt FB atau emel..dan klu dulu memang KOMPOM akan kirim ikut dlm surat berantai tu..tp skrg...pernah buat sekali saja...

aReLaN said...

tulah manusia skang.tak amal konsep keimanan sebenar, tekad ngan hati,lafaz ngan lidah, praktik melalui amalan.hmmm

Hanif Idrus said...

dah baca habis....

Penjual Reflesia™ said...

salu dpt dalam hp..bc je la..hihihihi

|cah-sahaJa said...

panjangnye.. tp dah baca dah.. :)

neway jemput singgah kalau ingin kan header baru y lebih menarik.. :)
http://icah-sahaja.blogspot.com/p/blog-header.html

nur chahaya abadiey said...

@miss pijaosix : thankz sbb bce smpai habis :)

nur chahaya abadiey said...

@eryati : hehe..sme larh..tmbah2 kalu yang mengarut dulu..memg akn forward blik dkt kwn2..tp seiring mase..dah tahu ap yg sbnr..just forward something yg baek je :)

nur chahaya abadiey said...

@arelan : btoll tue...just Islam pd nama... Sedih..smoga Allah pegang hti kita utk mdalami n lebih mghrgai Islam.. :)

nur chahaya abadiey said...

@hanif idrus : thankzz sbb bce hbis .. :)

nur chahaya abadiey said...

@penjual raflesia : hehehe..dlm hp selalu yg nth pape je.mghbs kn krdt je nk forward kt org.. :)

nur chahaya abadiey said...

icah-sahaja : thankz bce smpai hbs..insyaAllah..nur akan lawt blik :)

AR-Mujahid said...

Salam kenal.. perkongsian yang hebat.. suka baca..tp kelip2 mata sy baca :)
Entri Terbaru Saya:


Pelajar USM Di Tangkap Akibat Mahu Letup Helikopter Milik Perdana Menteri Malaysia

nur chahaya abadiey said...

@ ar-mujahid : terima ksih..
maaf atas kekurgn blog sy..insyaAllah akn diperbaiki.. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

lain2 untuk dibaca :

..