KALAU SUKA..

Wednesday, November 10, 2010

kisah si miskin dan si kaya itu..



Nabi Musa A.s memiliki umat yang ramai  dan umur mereka panjang-panjang. Mereka ada yang kaya dan miskin. Suatu hari ada seorang yang miskin datang menghadap Nabi. Dia begitu miskin. 
Pakaiannya compang - camping dan sangat lusuh berdebu. Si miskin itu kemudian berkata kepada Nabi Musa A.s, "Ya Nabiyullah, Kalamullah, tolong sampaikan kepada Allah SWT permohonanku ini agar Allah SWT menjadikan aku orang kaya." Nabi Musa A.S, tersenyum dan berkata kepada orang itu, "Saudaraku, banyak-banyaklah kamu bersyukur kepada Allah SWT."
Si miskin itu agak terkejut dan KESAL, lalu dia berkata, "Bagaimana aku mahu banyak bersyukur, aku makan pun jarang, dan pakaian yang aku gunakan pun hanya satu lembar ini saja."
Akhirnya si miskin itu pulang tanpa mendapatkan apa yang diinginkannya.
Beberapa waktu kemudian, seorang kaya datang menghadap NAbi Musa A.S. Orang tersebut berkata kepada Nabi Musa A.S, "Wahai Nabiyullah, tolong sampaikan kepada Allah SWT permohonanku ini agar dijadikannya aku ini seorang yang miskin, terkadang aku merasa terganggu dengan hartaku itu"
Nabi Musa tersenyum, lalu Beliau berkata kepada  si Kaya tadi, "Wahai saudaraku, Janganlah kamu bersyukur kepada Allah SWT." Kemudian si Kaya terkejut  dan berkata,"Ya Nabiyullah, bagaimana aku tidak bersyukur kepada Allah SWT?  Allah SWT telah memberiku mata yang dengannya aku dapat melihat, Telinga yang dengannya aku dapat mendengar. Allah SWT telah memberiku tangan yang dengannya aku dapat bekerja dan telah memberiku kaki yang dengannya aku dapat berjalan, BAGAIMANA MUNGKIN aku tidak mensyukurinya..??? jawab si kaya itu.
Akhirnya si Kaya itu pun pulang ke rumahnya. Kemudian yang terjadi adalah, si Kaya itu semakin Allah SWT tambahkan kekayaannya kerana dia selalu bersyukur. Dan si miskin menjadi tambah miskin. Allah SWT mengambil semua kenikmatan-Nya, sehingga si miskin itu tidak memiliki selembar pakain pun yang melekat di tubuhnya. Ini Semua kerana dia tidak mahu bersyukur kepada ALlah SWT..

AP : Bersyukur dengan segala nikmat yang telah diberiNya.. Alhamdulillah.. =)








0 5 insan yang sudi meluahkan perasaan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

lain2 untuk dibaca :

..