KALAU SUKA..

Saturday, January 8, 2011

hidup n masalah......ermmmm




salam sumer kawan2 blogger..haii..AP suka kan post cerita sal masalah hidup..erm..mungkin kah sebab hidup AP nie selalu banyak masalah..?? ermm..mungkin tidak juga...masalah n kehidupan..tak dapat dipisahkan...selagi kita hidup, masalah pasti tak pernah pergi malah semakin mendatangi kita kan...

Ada ke orang dalam dunia ni langsung tak de masalah?? Maknanya hidup mereka senang lenang, gembira..bahagia,..heppy go lucky..lucky go heppy…erm……..adakah???

Ada ker orang dalam dunia nie suka2 jer cari masalah dalam hidup mereka..ermm…konon2nyer sangat - sangat lah bosan sebab hidup terlalu bahagia..hingga kadang2 nak jugak rasa ada masalah.. nak jugak rasa hantuk2 kepala dekat dinding sebab bengang dengan sesorang….or menjerit melolong sebab sakit hati..huhu..apekah itu jalan penyelesaian masalahnyer? Sambil menung pikir jawapannye.…dongak tengok lampu sebab nak tengok bintang tak boleh..maklum lah duduk dalam bilik kat kolej ( yee haa…budak baek sahaja akan duduk dalam kolej diam2 sambil tengok lampu sebab malas nak keluar tengok bintang okeh…upssss…huhuh

Tapi bila terlampau banyak masalah..aduyyy..kepala mengembang mengecut jerh rasa sebab nak kene pikir terlalu banyak cara nak selesaikanya….sampai ade yang rasa nak bunuh diri dan memang dah ada yang bunuh diri sebab terlalu dibebani masalah…..terjun bangunan..lompat dalam sungai…gantung..adushh..seram la bila pikir nie semua kan…..nauzubillah….bile pikir balik..adekah mereka yang cuba bunuh diri nie dah pikir dalam2 sbelum buat keputusan.. klu dalam Islam..tak tahu ker bahawa orang yang bunuh diri nie jangankan nak masuk syurga..hidu wangian syurga pon tak dapat taw….Tak sayang ker dengan kehidupan yang ada nie.?? Orang sekeliling yang sayang kan kita..mak ayah.,adik beradik..ahli keluarga kita,kawan2, jiran2..ramai tau orang yang sayang kan kita kalu nak dibandingkan dengan yang benci kan kita….

haii..jangan terlalu menyalahkan masalah sebab kalu lah tak de masalah dalam dunia nie mesti hidup jadi kosong..yerlah.tak de cabaran langsungkan…semua yang kita nak kita dapat dengan mudah jer..bak kate orang petik jari pon boleh..best ker hidup macam tue??? Huhhhh..cuba bayangkan lah kalu kita memang ditakdirkan untuk hidup tanpa masalah langsung..macam mana kita nak matang dalam hidup..,macam mana kita nak belajar erti sebuah kehidupan nie..tak dapat lah kita rasa pahitnya hidup..asyik manis jer..ingat..yang manis tue lah sebenarnya lebih membahayakan kesihatan berbanding dengan sesuatu yang pahit…tak dapat lah nak renung2 bintang sambil pikir masa depan..tak dapat lah nak menangis2 sambil tengok cerita Hindustan sebab feeling sedey dengan cerita tue…cerita Hindustan pon dah tak de yang ending nyer sedey..semua part heppy jer..gelak lah kau sampai tersesak napas..hauchhh….bosannya kalu hidup asyik ketawa..gelak..gelak..ketawa..senyum..sengih.sengih..senyum balik...aduii…boleh jadi gila taw kalu semua benda heppy jerh..

Haaa..itu lah tandanya betapa hikmah nye masalah dalam kehidupan nie..dahh..dah.jangan sedih2.tak mou nangis2 lagi….jadikan masalah tue sebagai  penguat semangat untuk kita meneruskan kehidupan nie.sekali gus merasai hidup nie…senyum dan terus melangkah ke depan k..peace..no war....


AP kate : Ingat..jangan terlalu kecewa jika dibenci oleh manusia didunia sebab ramai lagi yang menyayang kita didunia..tapi gelisahlah jika dibenci Allah diakhirat kerana tiada lagi yang menyayangi kita disana kelak…..

6 5 insan yang sudi meluahkan perasaan:

zacky ~786~ said...

nice entry ..
ske sgt2 n stuju sgt2..
sbg manusia.. kita xkn trlepas dr mslh kn ..kn..kn..

My MiRa said...

apy...masalah tu mengajar kita erti kematangan.....jangan cepat melatah sebab tu cuma ujian dari allah...tempuhi semua dengan rasa sabar...takde masalah tak life la..apy kan??hehe

ap said...

zacky : thankz like..hehe

mira : yup..btoll tue...

Abhamz said...

salam, anggaplah masalah tu satu cabaran, cabaran perlu ditempuh dengan bijaksana...barulah hidup ni bermakna...

black paper said...

thanks for visiting my blog just now,as an appreciation,and also because of ur catchy entries,i'm following ur blog ;)

Nadhirah-chan said...

hidup pun macam makanan jugak . ada pahit , manis , tiga rasa , tadak rasa , mcm2 la . semua kita kena lalui . baru nama kehidupan :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

lain2 untuk dibaca :

..