KALAU SUKA..

Friday, August 26, 2011

kek kukus coklat......

salam..
 Ini bukan blog masakan ea.saje suka2 nak share dengan u oll....=)
      Semalam saya sempat membuat kek coklat untuk berbuka puasa..yang paling best first tyme kek coklat saya menjadi..hehe..kantoii sudah..selalunya bila buat kek ade jer yang tak kena..
sila abaikan segala kecacatan dekorasi..=p
sila abaikan juga kecomotan disekeliling kek...malu...xoxo ^-^

.nyumm...nyummm

antara yang terakhir...



okeh..resepi nie sangat lah simple..


1 1/2 cawan tepung..
1 cawan minyak masak
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula
1 tin susu cair
1 1/2 sudu serbuk penaik
1 1/2 sudu soda bikarbonat
2 biji telur


topping :  [ my sukahati topping =) ]
coklat masakan
susu pekat manis
mentega


cara-cara :

ayak tepung + serbuk koko,soda bikarbonar + serbuk penaik

pukul telur. + gula

tambah bahan2 yang dah diayak + susu cair + minyak masak

kukus sampai masak..

untuk topping :

panaskan coklat + susu pekat + mentega [saya cairkan atas api perlahan shaja..]

[ kek ni  tawar  tanpa topping taw..bila dah tambah topping baru lah rasa kemanisannye..]


Bila kek dah masak tuangkan toping n wat lah hiasan sesuka hati korang..saya tak pandai nak hias so saya tabur je lebihan2 coklat rice dan coklat chip yang colourful tue dengan sungguh senang hati...xoxo.sungguh tidak cantik kan..hehe
Topping saya pon kurang kehitaman koz terlebih tuang susu cair..hehe..so korang pandai2 lah ea ekjas masakan korang..chill yerr


NCA : INSYAALLAH ada mase nak buat lagi..=p selamat mencuba!! 

1 5 insan yang sudi meluahkan perasaan:

IdaRaida said...

nyam2....terliur weh..
nak try wat la..hehehe...:-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

lain2 untuk dibaca :

..